پشتیبانی شبکههای کامپیوتری به معنای نگهداری و نظارت کلی بر سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در شبکه کامپیوتری یک سازمان یا مجموعه می باشد1. این پشتیبانی ممکن است درون سازمانی و توسط کارشناس پشتیبانی شبکه انجام شود یا ممکن است در قالب قراردادی به شرکت ثالثی واگذار شود2.
خدمات پشتیبانی شبکه شامل موارد زیر میباشد:
پشتیبانی نرم افزار شبکه: شامل نگهداری از نرم افزارها و بکآپگیری و پشتیبانگیری از تمامی اطلاعات و نرمافزارهای موجود و همچنین مستندسازی تمامی اطلاعات شبکه3.
پشتیبانی سخت افزار شبکه: شامل پشتیبانی و نگهداری از کلیه تجهیزات سخت افزاری در حوزه آیتی و شبکه مانند تجهیزات پسیو شبکه، سرورها، رک، سوئیچ، روتر، سیستمهای کامپیوتری و تجهیزات اداری مانند پرینتر، فکس، اسکنر و…3.
پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و اتاق سرور یک خدمات پیشگیرانه است3! این خدمات موجب پیشگیری یا برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در زمینه شبکه میگردد3.